יום ראשון, 29 במרץ 2020

סוגי מחליפי חום

מחליף חום הינה מערכת המשמשת להעברת חום בין שתיים או יותר נוזלים. מחליפי החום משמשים בשני תהליכים - קירור וחימום. הנוזלים מופרדים באמצעות קיר מוצק למניעת ערבוב או שהם יכולים להיות במגע ישיר. מחליפי חום נמצאים בשימוש נרחב לצורך חימום, קירור מיזוג אוויר בתחנות כוח, מפעלים כימיים, מפעלים פטרוכימיים, בתי זיקוק נפט, גז טבעי ועיבוד ביוב ושפכים. הדוגמה הקלאסית של מחליף חום הוא הרדיאטור שיש לכולנו באוטו.


מחליפי החום מעוצבים ליעילות מקסימלית ולכן נהוג להגדיל את שטח הפנים של הקיר בין שני נוזלים, תוך מזעור ההתנגדות לזרימת הנוזלים. מחליפי החום בעל ביצועים גבוהים, יכול להיות משודרג על ידי תוספת של סנפירים או תלמים באחד או בשני הכיוונים, אשר מגדילים את שטח הפנים ואולי אף גורמים לזרימת הנוזל להיות איטית יותר ו/או סוערת יותר (דבר היוצר עיכוב בזרימה).


סוגים שונים של מחליפי חום

מחליפי חום פלטות עושים שימוש באטמים ועיצוב באיכות גבוהה. בסוג זה ניתן בקלות לנקות את המחליף למטרות הפחתת עלויות תחזוקה באופן דרסטי.


מחליף חום פלטות מרותכות משמש ביישומים רבים של קירור תעשייתי. הם עמידים מאוד בפני קורוזיה. מחליפי חום פלטות מרותכות הם יעילים קומפקטיים, מה שהופך אותם לבחירה כלכלית מצוינת לבקרת אקלים וויסות טמפרטורה. מחליפי חום פלטות מרותכות דומים למחליפי חום פלטות רגילים אך ההבדל הוא שהפלטות מרותכות יחד. הם עמידים מאוד, והם אידיאליים להעברת נוזלים עם טמפרטורות גבוהות או חומרים כימיים וחומציים. מכיוון שהפלטות מרותכות יחד, ניקוי מכאני של פלטות הוא לא אופציה כפי שהוא עם מחליפי חום פלטות אחרים.

מחליפי חום פלטות חצי מרותכות כוללים תערובת של פלטות מרותכות עם פלטות רגילות. הם מכילים זוגות שתי פלטות מרותכות יחד ואז זוג של פלטות רגילות, ולכן יוצא שצינור אחד הוא מרותך וצינור שני לא מרותך. התוצאה היא מחליף חום פלטות שמצד אחד קל לתחזוקה ומצד שני מסוגל להעביר נוזלים יותר אגרסיביים. מחליפי חום חצי מרותכים מושלמים להעברת חומרים יקרים שכן יש להם סיכון נמוך מאוד לאובדן נוזלים.

חלופות למחליפי חום פלטות - מחליפי חום פלטות אינם הבחירה הטובה ביותר עבור כל היישומים. במצבים בהם קיימים הבדלי טמפרטורה קיצוניים בין שני נוזלים, זה בדרך כלל יותר משתלם להשתמש במחליף חום מעטפת וצינורות. מחליף זה מורכב ממספר של צינורות המלופפים בתוך מעטפת. העברת החום מתרחשת בין נוזל אחד הזורם דרך הצינורות הממוקמים בתוך נוזל אחר הזורם במעטפת.

מחליפי חום פלטות מוגבלים בטמפרטורות העבודה שלהם, בגלל מגבלות הטמפרטורה של האטם. למרות מגבלות אלה, מחליפי חום פלטות הם הבחירה היעילה ביותר עבור מגוון רחב של יישומים.

מחליפי חום פלטות כיום נפוצים מאוד וגרסות מולחמות משמשות במיליוני מפעלים בתהליכי חימום או קירור תעשייתי. יעילות העברת החום הגבוהה כמו גם הגודל הפיזי הקטן מאפשרים הגדלת קצב זרימת מים החמים במערכות השונות. מחליפי חום פלטות קומפקטיים משמשים גם ביישומים ביתיים רבים לחימום מים. גרסאות מסחריות גדולות משתמשות בד"כ באטמים בין הלוחות, ואילו גרסאות קטנות יותר נוטות להיות מולחמות / מרותכות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.